*

Inspiracje: Alignment - a co to takiego?

Dlaczego "alignment" to nie "charakter" i jak to było u Gygaxa. PS. Miniaturka się wylosowała. — bialylew.blogspot.com
       
Avatar dodane przez: Seji do kategorii: RPG | stało się popularne 2754 dni temu.
pokaż w ramce · antygłosuj · Antygłosów: 1
Komentarze Kto głosował Powiązane
Borejko 2754 dni temu 0
Dlatego że pisano o tym dwadzieścia parę lat temu w Polsce, ale okazało się że to Wasz Wielebny Ojciec wymyślił.
paralaktyczny 2754 dni temu +1
To znaczy, że... na Inspiracjach bzdurzą i elitaryzują? Cóż za bezczelna insynuacja.
Krzemien 2754 dni temu +1
Problem z charakterami jest taki sam jak z vanciańskim systemem magii - oba by były zrozumiałe potrzebują wyjaśnienia i znajomości odpowiedniej literatury. Obecne charaktery to raczej wyznaczniki co postać może a co nie.
Borejko 2754 dni temu +1
To chyba oczywiste Krzemień upłynęło blisko 40 lat od powstania gier. Pierwsze płyty Sex Pizdols też pojawiły się w tym okresie a dzisiaj to są pankowcy
kuglarz 2754 dni temu 0
I don't want to live on this planet anymore
Borejko 2754 dni temu 0
@kuglarz: Nie chlastaj się! Szczypie - pisali na emofundomie.
Key-Ghawr 2754 dni temu - pokaż/ukryj ten komentarz -1
Problem z artykułami Jacka Brzezińskiego z 2 i 7 numeru MiMa wyglądał tak, że choć były doskonale napisane i niezwykle wartościowe od strony merytorycznej, to jakoś nie widać by realnie przyczyniły się do zmiany dyskusji i w konsekwencji zmiany nazewnictwa w polskim światku RPG-owym. Jest to o tyle dziwne, że oba teksty zostały opublikowane jeszcze PRZED ukazaniem się rodzimej edycji WFRP. Dlatego sądzę, że warto jednak powrócić do tematu.

Aha, w tekście wcale nie napisałem, że Jarl wymyślił tłumaczenie "Alignment" jako "światopoglądu", tylko że w konsekwentny sposób stosował je na swoim blogu. W 2010 r. Squid zastosował tą wersję w swoim tłumaczeniu S&W, więc jakiś odzew, choćby i może mało znaczący, jednak jest.

Jeśli ktoś uważa, że w tekście są błędy, niedokładności, albo zna jeszcze jakieś źródła na temat genezy owego nieszczęsnego "charakteru" lub zapisy prowadzonych w fandomie dyskusji na ten temat, niech napisze o tym w komentarzach na Inspiracjach. Naprawdę, z przyjemnością zrobię repost swojej notki uzupełniony o brakujące informacje.
Borejko 2754 dni temu +1
Chyba już zrobiłeś aktualizację tekstu, choć nie jestem pewien- nie notuję.

A teksty które wymieniasz pojawiły się PRZED* MiMem (w MiM BYŁY* przedruki [np. nr. 2).

Jacek z tego co pamiętam też nie stosował, ani tym bardziej nie forsował żadnych pojęć, pisząc o "ustawieniu" stwierdzał po prostu niezbyt dokładne tłumaczenie i tyle. Zależało mu pewnie na przekazaniu wiedzy, a nie definiowaniu.

Alignment, Ustaw. i inne Światopoglądy (co więcej nawet Char.) pojawiały się natomiast na kartach postaci

do DnD. Zależy który student robił.

W Kryształach Czasu natomiast Charakter Postaci określany był Aspektami: Społeczno-Prawnym i Moralnym.

*UMIEMY JESZCZE CZYTAĆ NIE MUSIMY KRZYKIEM

PS. Napisałem tutaj to źle?
Key-Ghawr 2754 dni temu - pokaż/ukryj ten komentarz -1
Dzięki za wyjaśnienia. O tym, że teksty MiMowe były przedrukami nie wiedziałem (jak mieszkało się w małej miejscowości, to nie było zbyt wielkich możliwości wymiany myśli z innymi RPG-owcami).

Aktualizacji jeszcze nie robiłem.

Oczywiście, że "nie źle", ale osobiście preferuję śledzenie komci pod daną notką, niekoniecznie na Bagnie. Ale co kto lubi.
Borejko 2754 dni temu +2
Ja również mieszkam w małej miejscowości, a mieszkałem jeszcze w mniejszych i na odludziach, tylko nie forsuję, suponuję i konsekwentnie używam pojęć w jakimś tam konkretnym celu.

Przykładowo, żal mi dziś że zmieniłem nazwę za sprawą pewnego blogera (;:;) na nietrafną i błędną "gry fabularne" z P.O.G.R.O.M.u. Może nie byłoby tylu gier w telewizji, minusach, pff+ i gdzie indziej (;;;).

A u Was może po prostu mniej zadęcia, czy tam "elitaryzacji" jak to nazwał Pan Paralaktyczny?

Edit:

A co do nazewnictwa. Squid nazwał to tak (czyli są dwie osoby) a ja i moi gracze nazywają/ nazywali podobne rozwiązania Inaczej. Przecież to też o niczym nie świadczy...

Edit dwa Bo mi się przypomniało. Teksty chyba nie były zbyt dobrze napisane (te z MiMa), bo sam Autor jakoś się śmiał ostatnio z nich.
Key-Ghawr 2754 dni temu 0
Wiesz, gdybym był nadęty, to pewnie nie prosiłbym czytelników o uwagi, zarówno w pierwszym akapicie notki, jak i podczas wymiany komentarzy...

A swoją drogą, mogłeś od razu przedstawić merytoryczne uwagi w komciu pod notką blogową, nie sądzisz?

Edit. Ad. S&W. Teoretycznie masz rację. Weź jednak pod uwagę, że w tym przypadku dzięki publikacji w internecie, przyjęte przez Squida rozwiązanie wychodzi po za krąg pojedynczej grupy. Fakt, liczba odbiorców S&W jest zapewne dosyć niewielka, ale to zawsze już coś. Rzecz jasna, aby mieć choć cień szansy na zmianę tłumaczenia terminu "Alignment", trzeba by było to przeforsować w ramach hipotetycznego wydania w PL mainstreamowego RPG - Pathfindera lub D&D 5ed.
Key-Ghawr 2754 dni temu +3
Jeszcze raz dzięki za komentarze. Zrobiłem repost z uwzględnieniem uwag Borejki.
Borejko 2754 dni temu +1
Charakter funkcjonował w WFR 0 ed. (w tłumaczeniu Cholewy) już w 93.r. O charakterach pisał w odniesieniu do graczy J. Ciesielski w pierwszym bodajże swoim artykule (player character=charakter). I pewnikiem charakter pojawił się w opisie Czarnego Orka z WFR w Razem w numerze z 89 roku. Tak więc pewnie złoty cie(sie)lec stworzył tę nazwę - mi się nie chce szukać za dużo razy te arty czytałem za dzieciaka. Zresztą większość wrzuciłem na bloga.

Edit: A i KCty wyszły też wcześniej na dyskietkach...

Edit 2 a o ustawieniu pisał Ciesielski.
Key-Ghawr 2754 dni temu +1
"Charakteru" u Ciesielskiego nie pamiętam, ale nie widziałem jego omówień dotyczących Dragon Warriors (w tej grze nie ma "Alignment") i WFRP. Zresztą IMHO wytropienie autora "charakteru" nie jest aż takie istotne, jak próba znalezienia lepszej alternatywy.

O KCtach na dyskietkach to chyba wszyscy wiedzą...:)
Borejko 2754 dni temu 0
Warhammera nie omawiał omawiał / copy pastował tj przetłumaczył jedną postać. Czarnego Orka. Poszukam kiedyś to zeskanuje i chyba Double Wariora (paragrafówkę dla 2) omawiał a nie Dragon. Zeskanuję kiedyś jak znajdę.
Borejko 2754 dni temu +2
I jeszcze raz bo Wy analizy robicie - nie funkcjonowało "wiele innych" bo wiele nie widziałem wtedy raptem kilka. Na dyskietkach w edytorach jak dobrze pamiętam w DnD było charakter/ustawienie. Jednak to tłumaczył każdy kto miał w rękach i zanim dotarło z Krakowa z UJ do BB to magic missile mogło być po drodze nawet zupełnie czymś innym (hahah).

A jak sprzedawałem na giełdzie komputerowej to "oficjalne" wersje EOBów itp. miały oczywiście takież tłumaczenia.

Tu sprawdziłem - w oryginale z końca lat 80 (87 chyba lub 89) w instrukcji do DMastera masz alingment/clas w odniesieniu do czarów tłumaczony jako ustawienie/ klasa.
Key-Ghawr 2754 dni temu - pokaż/ukryj ten komentarz -3
Borejko 2754 dni temu 0
"Chyba nawijamy każdy o czymś innym :)"

No właśnie. Ja o starych grach i o tym że pisał już o tym Brzeziński, a ty ze tylko Jarl i to tylko konsekwentnie. ":)"
Key-Ghawr 2754 dni temu 0
Wiesz, chyba dość mocno nadinterpretujesz. Ale to Twoje prawo. (por. korekta) Btw., może wskażesz mi łaskawie jakieś artykuły w magazynach erpegowych, bądź notki blogowe pochodzące z ostatnich kilku lat, w których autorzy podejmują tą problematykę? Chętnie doznam oświecenia.

Ad. "Ja o starych grach i o tym że pisał już o tym Brzeziński".

No i kto tu jest retrocwetrem ;)
Borejko 2754 dni temu - pokaż/ukryj ten komentarz -1
Ja myślę że na dzisiaj już dosyć dużo wskazałem Tobie kaganków.

Jednak służę pomocą - poprzednia edycja była o charakterze i osobowości, ja sam nawet wspominałem o obu artykułach, choć było ich więcej.

I dziękuję za używanie określenia

"retrocwetry" nadal jej konsekwentnie używam, więc skoro i Ty to "jakiś odzew, choćby i może mało znaczący, jednak jest".
Key-Ghawr 2754 dni temu 0
Dzięki za „kaganki”. Generalnie staram się śledzić wpisy z KB. Te 27 edycji również czytałem i zadałem sobie trud ponownej lektury, aby sprawdzić, czy czegoś przypadkiem nie przeoczyłem. Teraz pewnie wyjdzie, że jestem nadętym, elitarnym bucem i chujem, ale niech będzie. Nie odnosiłem się do tych notek z bardzo prostej przyczyny – po prostu nie było do czego, jeśli chodzi o kwestię interpretacji i tłumaczenia terminu Alignment na język polski. Nie dlatego, że artykuły blogujących były złe, tylko dlatego, że w większości autorzy wypowiadali się na kompletnie inny temat. Ale po kolei.

1. Z wyjątkiem Twojej notki brak było rozważań na temat tego, czym jest Alignment. Osobowość i Alignment to dwie zupełnie oddzielne sprawy, i mimo że istnieją między nimi punkty styczne, tak naprawdę dotyczą zupełnie różnych sfer. A większość blogujących interesowało pisanie po prostu o osobowości i kwestii „Alignmentu” w ogóle nie poruszali (bo zwyczajnie nie było to konieczne).

2. Nieliczni blogujący, którzy postanowili wspomnieć o systemie z A/D&D, używa pojęcia „charakter”. Dotyczy do również Ciebie. Fajnie, że pokazałeś mi różnorodność sposobów translacji funkcjonujących w środowisku studentów przełomu lat 80-tych i 90-tych, ale przyznaj, że nie miało to wielkiego wpływu na erpegową rzeczywistość ostatnich 17 lat. Zwłaszcza w kontekście tego, że sam w notce użyłeś pojęcia „charakter” i problemie translatorskim nawet się nie zająknąłeś. :)

3. Rozważań i dyskusji na temat tego, czym różni się Alignment od „osobowości” w zasadzie nie zauważyłem. Właściwie jedynie w Twoim poście widać próbę odróżnienia tych kwestii, ale idziesz na skróty i w końcu wychodzi na to, że Alignment to taka wstępna i nieco nieudolna forma opisywania „osobowości” postaci.

4. Faktem jest, że w czasach drugiej edycji AD&D, rozumienie Alignmentu dryfowało nieco w stronę zastosowania go jako narzędzia opisu osobowości postaci, nie na tyle jednak, by można było utożsamić oba pojęcia. Zresztą zarówno w DMG do pierwszej i drugiej edycji AD&D pojęcia „Alignment”, „Traits” i „Personality” były wyraźnie rozgraniczone. Ba, są tam nawet całe tabele podające dziesiątki epitetów pomocnych w opisywaniu „osobowości” (personality).

5. Skoro mówimy o starych grach i artykułach, to powinieneś był zadać sobie więcej trudu, aby zajrzeć do materiału źródłowego - starych podręczników z lat 70-tych i artykułów z Strategic Review, Dragon Magazine, czy White Dwarf, zamiast przytaczać dosyć skrótowe i idące na skróty omówienie z polskiej Wikipedii na temat D&D. Ciekawe i oryginalne systemy Alignmentu występowały też w innych grach, np. Arcanum i Palladium Fantasy. Z całym szacunkiem, ale artykuły Brzezińskiego nie stanowią „korzeni”, chyba że bierzemy pod uwagę tylko teksty, które można przeczytać w języku polskim.

Pozdro!
Borejko 2754 dni temu +1
Widzisz ja nie szukam "korzeni" jak Wy co niejednokrotnie podkreślałem pisząc o analizie.

Zaś trudu nie będę sobie zadawał żeby "sprzedawać akcje Polmosu" i kupować np. Strategic Review po 10$ czy inne magazyny typu Dragon Magazine, czy White Dwarf.

Wolę pochlać za te parę tysięcy dolarów.

RePozdro.
Key-Ghawr 2754 dni temu +2
Rozumiem. Tylko, że trochę zabawnie to wygląda, kiedy wytykasz, że popełniłem błąd polegający na niedostatecznym sprawdzeniu polskich źródeł (i słusznie, nie mam o to pretensji, a wręcz przeciwnie!)a sam demonstracyjnie olewasz zagraniczne. Trochę to niekonsekwente, a linia obrony wprost zadziwiająca. Btw. W swojej notce Karnawałowej sam podejąłeś się analizy :) W tej grze to, a w innej tamto.

To co, zamykamy dyskusję i idziemy chlać? Jako gospodarzowi przysługuje Ci ostatni głos ;)
Borejko 2754 dni temu 0
Ja po prostu "wytknąłem" błąd, Ty poprawiłeś. Ty jesteś kontent i ja.

Pozostaje poczekać 29 min. do momentu otwarcia mojej ulubionej putyki.
Wyślij komentarz
The Lost Heroes - platformówka na Androida